Vanaf schooljaar 2021-2022 werken we in de volledige eerste
graad 1A/2A met een nieuwe methode, ‘Level’, van de uitgeverij Plantyn. Met
deze methode hebben we een perfecte partner gevonden om met onze leerlingen op
pad te gaan in de wondere wereld van de wiskunde. Bij elke tocht die we maken
stuiten we op obstakels. Niemand wordt achtergelaten, we streven allen naar een
zelfde doel, ieder op zijn eigen tempo. Dat maakt deze methode uniek. De
eindbestemming is voor elke leerling dezelfde, maar niet iedereen volgt
dezelfde weg.
Aan de hand van ‘ontdekoefeningen’, ontdekken de leerlingen
de belangrijkste zaken van de leerstof. Deze worden samen met de leerkracht
vastgezet in een ‘vastzetkader’. Hier staan zaken in die ze uit het hoofd
moeten leren zoals definities en eigenschappen. (Eén van de grootste
verschillen met de lagere school, waar ‘uit het hoofd leren van leerstof’ niet
vaak voorkomt.)
Aan de hand van een ’begintoets’ (niet voor rapport) bepalen
de leerlingen zelfstandig welke oefeningen ze maken. Ieder op eigen tempo en
volgens zijn talenten. De leerling die meer nood heeft aan basisoefeningen zal
voldoende kunnen oefenen, net zoals die leerling die graag eens uitgedaagd
wordt! Steeds met de leerkracht aan de zijlijn die het ganse traject meeloopt
om bij te sturen of enkel om aan te moedigen.
Op het einde van een hoofdstuk volgt een grote toets die
gebaseerd is op de reeds vernoemde vastzetkaders en oefeningen die elke leerling
op zijn weg tegenkwam. Drie keer op een jaar krijgen onze leerlingen een examen
waar het verwerken van grotere hoeveelheden geoefend en getest worden.
Een enthousiast team van leerkrachten wiskunde staat klaar
om uw zoon/dochter mee te nemen in de wereld van de cijfers en getallen. In het
eerste jaar komen nog heel veel zaken terug van de lagere school, maar wordt er
gewoon een schepje aan toegevoegd. In het tweede jaar gaan we dan dezelfde
thema’s verder uitdiepen.
De leerkrachten wiskunde van de eerste graad wensen jullie een
zorgeloos schooljaar toe.